galeria działań


PROGRAM KONFERENCJI

organizowanej przez:

„GALERIĘ DZIAŁAŃ” SMB IMIELIN W WARSZAWIE,

WARSZAWSKIE CENTRUM INNOWACJI EDUKACYJNO – SPOŁECZNYCH I SZKOLEŃ W WARSZAWIE,

DORADCÓW METODYCZNYCH MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

VII PRACOWNIĘ RZEŹBY NA WYDZIALE RZEŹBY I DZIAŁAŃ PRZESTRZENNYCH

ORAZ MIĘDZYWYDZIAŁOWE STUDIUM PEDAGOGICZNE

UNIWERSYTETU ARTYSTYCZNEGO W POZNANIU

 

Temat: Pragmatyzm i twórcza autonomia rzeźby i działań przestrzennych we współczesnej edukacji społecznej i kulturowej.

Konferencja poświęcona ma być zagadnieniom szeroko rozumianej „edukacji przestrzennej”. Trójwymiarowa rzeczywistość jest tym, co nas otacza, od wczesnych lat inspiruje do działania, w sztuce bywa pretekstem, tematem i treścią wielu działań twórczych. Jednak zakres kształcenia podejmowanego przez szkolnictwo i efekty szeroko pojmowanej edukacji pozaszkolnej w tym zakresie nie są satysfakcjonujące. Powszechne jest uznanie znaczenia i roli przestrzeni w naszym życiu, w naszej realnej codzienności. Jednak relatywnie rzadko w programach szkolnych podejmowane są tematy wymagające przestrzennych rozwiązań, zbyt rzadko też w praktyce stosowane są techniki plastyczne właściwe dla rzeźby – wspierające umiejętność operowania bryłą i potrzebę poszukiwania właściwej formy. Kształtuje to zdolność odbioru i świadomej interpretacji rzeźby i przestrzennych tekstów sztuki w kulturze współczesnej.

Wszak całe życie istniejemy i poruszamy się w obszarze trójwymiarowej przestrzeni a tak mało poświęcamy jej uwagi.

Istniejące formy nauczania i możliwości pojmowania wyżej wymienionego zagadnienia, ciągle poszerzają się o dodatkowe współczesne realia. Nowe możliwości nauki i zdobycze techniki znajdują zastosowanie i wykorzystywane są w edukacji, twórczości i kreacji przestrzennej. Rzeźba, działania przestrzenne – ich ścisłe związki z performance, architekturą, designem, akcjami parateatralnymi, warsztatami twórczymi, pokazami multimedialnymi, przestrzenią kreowaną wirtualnie tworzą nowe relacje i wartości. Są wyzwaniem dla współczesnego człowieka. Zmienia się społeczne zapotrzebowanie edukacyjne, pojawia się oczekiwanie na dostosowaną do dnia dzisiejszego formę kształcenia przestrzennego.  Koniecznym jest budowanie świadomości przestrzeni i jej aspektów w sztuce, później zdolności jej odbioru i wreszcie potrzeby aktywnego uczestnictwa.

Konferencja ma na celu zainicjować dyskurs na ten temat, zwrócić uwagę na potrzebę korelacji, progresji i ewaluacji w edukacji. Akcentuje potrzebę ciągłości kształcenia podejmowanego od najwcześniejszych lat wobec dzieci i młodzieży, kontynuowanego  w akademiach, uczelniach wyższych i artystycznych, aż wreszcie w formie edukacji permanentnej ludzi dorosłych. Zamiarem jest podkreślenie znaczenia i wskazanie na kulturotwórczą rolę różnych placówek powołanych dla popularyzacji i promocji kultury – kultury adresowanej do różnych środowisk i odbiorców – od instytucji powszechnie znanych po ośrodki lokalne z ich misją aktywizowania i rozbudzania różnych społeczności i grup wiekowych.

Organizatorzy zamierzają zaprosić do dyskusji przedstawicieli z różnych obszarów kształcenia i aktywności w sferze nauki, edukacji i kultury. Poruszane przez prelegentów problemy, podkreślić mają rolę, wagę oraz znaczenie szeroko rozumianego „trój wymiaru” w nauczaniu i życiu współczesnego człowieka. Efekty dobrej, powszechnej edukacji w tym zakresie skutkować będą wykształceniem przyszłego, świadomego odbiorcy kultury przestrzennej, który z całym swym profesjonalizmem przystąpi do aktywnego uczestnictwa w niej, zaspakajając własne potrzeby. Pojawi się przygotowana, wrażliwa oraz krytyczna widownia dla działań obszarze rzeźby oraz szeroko rozumianych  kreacji i realizacji przestrzennych.

Celem konferencji jest podjęcie i rozważenie następujących zagadnień tematycznych:

·         * Kierunki rozwoju edukacji w zakresie rzeźby i działań przestrzennych w szkolnictwie artystycznym i kształceniu 
        nauczycieli – prof. zw. Jacek Jagielski

·         * Rozbudzanie świadomości przestrzeni i jej kształtowania w twórczych kreacjach w nauczaniu na etapach 
        wczesnoszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym i średnim –
mgr Aleksandra Jagielska 

     * Transgresje współczesnej rzeźby – dr Rafał Łubowski

·         * Świadomość formy rzeźbiarskiej i przestrzennych tekstów kultury – analiza i interpretacje w sztuce  
        współczesnej – mgr Dawid Szafrański

 

W projekcie konferencji przewiduje się wydanie publikacji naukowej. Zamiarem jej będzie nie tylko dostarczenie materiału do prac badawczych, lecz posłuży do zainicjowania działań nad pogłębieniem poruszanych problemów. Będzie materiałem porównawczym dla innych koncepcji lub wykładnią do tworzenia kolejnych projektów w różnych środowiskach zajmujących się nauką, edukacją, kulturą i sztuką.

Konferencji towarzyszyć będzie wystawa pt.: „ODCIENIE PRZESTRZENI”. Ekspozycja prezentuje prace studentów zrealizowane w VII Pracowni Rzeźby, prowadzonej przez prof. Jacka Jagielskiego na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Ma ona ukazać spektrum poszukiwań twórczych studentów w ramach dydaktyki prowadzonej w obrębie zagadnień przedmiotowych.

W ramach działalności naukowej i programowego otwarcia Pracowni do udziału w wystawie zaproszeni zostali artyści: Sławomir Brzoska, Rafał Łubowski, Ryszard Ługowski, Fredo Ojda, Dariusz Jabłoński, Aleksandra Jagielska, Jarosław Perszko, Eugeniusz Skorwider, Wojciech Tężycki, Andrzej Szarek.

 

Kurator wystawy: prof. Jacek Jagielski i as. mgr Dawid Szafrański
         Aranżacja wystawy: mgr Dawid Szafrański
       Program merytoryczny konferencji metodycznej: mgr Aleksandra Jagielska

 

KONFERENCJA ORAZ WYSTAWA ODBĘDĄ SIĘ

W „GALERII DZIAŁAŃ”, SMB IMIENIN UL. MARCO POLO 1 W WARSZAWIE

 

Koordynatorami projektu są:

·         mgr Fredo Ojda – kierownik artystyczny „Galerii działań”/ mgr Hanna Wiśniewska – doradca metodyczny miasta stołecznego Warszawy

·         prof. zw. Jacek Jagielski – prorektor ds. artystycznych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu / mgr Aleksandra Jagielska – kierownik
     Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

 

Organizacja konferencji przy współudziale i pod patronatem:

·         „Galerii działań” SMB Imielin w Warszawie

·         Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń w Warszawie

·         Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu – VII Pracownia Rzeźby Wydziału Rzeźby i Działań Przestrzennych

·         Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

·         Doradców Metodycznych miasta stołecznego Warszawy  

·         Wydziału  Kultury miasta stołecznego Warszawy dla dzielnicy Ursynów


Wstecz


cisza sztuki

bliskość

peryferie