Istotą wystawy jest próba pokazania problemu
autorstwa dzieła sztuki a także samego sposobu jego postrzegania i prezentacji. Oba
projekty oparte są na założeniu pozbawienia konkretnego obiektu artystycznego jego pierwotnego znaczenia, na wyrwaniu go z
kontekstu, w którym znajdował się wcześniej.
W instalacji zatytułowanej Lustra Piotr Sakowski odwołuje się do twórczości nowojorskiej artystki Louise
Lawler, która od późnych lat 70-tych w swoich pracach konsekwentnie ukazuje uzależnienia
dzieła sztuki od mechanizmów instytucjonalnych, a także od schematów
związanych z funkcjonowaniem podpisu dzieła sztuki jako wyznacznik
jego wartości i autorstwa. Podobną drogą podąża Piotr Sakowski,
który koncentruje się na przywoływaniu emocji związanych z doświadczeniem i odbiorem dzieła sztuki, pozostawienie jedynie
podpisu, tabliczki z informacją o obiekcie artystycznym nadaje im
nowy, inny sens i znaczenie.
W projekcie Kolekcja, Paweł Sulej zadaje sobie pytania o rolę i istotę fotografii, porusza problem zależności autorstwa, a także
manifestuje postawę twórcy-kolekcjonera. Prezentując w galerii cykl
cudzych zdjęć, młody artysta dokonuje subiektywnego wyboru z szeregu
archiwalnych fotografii, zestawiając slajdy w nowy układ. Penetrując
obszary fotografii z pozoru nieudanej, lub czysto dokumentalnej, odnajduje w nich inne wartości i porządkuje je według własnych
kategorii estetycznych i semantycznych. Ta metoda wywołuje nowy kontekst postrzegania tych obrazów, a dowolność w interpretacji daje
możliwość stworzenia w wyobraźni odbiorcy jego własnej, prywatnej
"kolekcji".
Kurator wystawy:
Katarzyna Urbańska
|
|